Om Karbohydrater og Styrketrening

Jeg skal fortelle dere en hemmelighet…
IEATCARBS
Jepp. Jeg spiser karbohydrater. I disse lavkarbo-tider er det nesten som å banne i kjerka. Karbohydratene jeg dytter i gapet er grove, fullkorn, gjerne med spelt og masse rug – og så de er treige – de gir jevnt blodsukker utover dagen. Sånn sett kan man forsåvidt si at kostholdet mitt er til dels lavkarbo, siden jeg forsøker å bytte ut hvitt mel / produkter laget med hvitt mel med grovere alternativer og fullkornsvarianter.

En nylig oppdaget favoritt på karbofronten er «Helsprøtt»-knekkebrødene fra Sigdal Bakeri / EventyrSmak.
SigdalHelsprott
De er kjempegode og ett slikt knekkebrød med pålegg gjør meg passe mett også, så en pakke på 10 stykk holder ei god stund – spesielt sammenligna med andre knekkebrød der jeg må spise 3-4 stykk før jeg er fornøyd. Andre karbohydrater jeg er veldig glad i er frukt og bær, så det går det jo en del av.

Og så har jeg begynt så smått med styrketrening, da. Heime på gulvet. Til formålet har jeg ei yogamatte, en sånnher treningsball, treningsstrikk og 1kgs håndmanualer. Jeg prøver å snike inn 3-4 økter i uka med dette. Cardiotrening er … en større dørstokkmil for meg; jeg går mye og jeg går fort, men jeg må jobbe med jogginga og annen cardioaktivitet, kjenner jeg.

Et eksempel på en styrkeøkt:
* Oppvarming – jogge på stedet
* Øvelser med strikk – 12 reps per øvelse (vanligvis 3-4 øvelser, litt usikker på hva de faktisk heter)
* Situps / crunches – 12 vanlige + 2 x 8 med ett ben hvilende på motsatt kne
* Pushups – 12 stk (foreløpig må jeg modifisere og ta de på knærne.)
* Planke (vanlig) – så lenge jeg klarer, helst 30 sec
* Sideplanke x 2 (en gang pr side) – så lenge jeg klarer, helst 30 sec
* Ball-pikes – så mange jeg klarer
* Øvelser med 1kgs manualer – 12 reps per øvelse (vanligvis inkluderer dette bicepscurl, sittende skulderpress, stående reverse flyes)
* Squats / knebøy – 12 reps – fokus på korrekt holdning og teknikk
* Lett uttøying – tøyer de musklene som har vært i bruk

Og så gjentar jeg dette til jeg fyller 30 minutter eller 60 minutter. På slutten av de 30/60 minuttene gjør jeg en lengre uttøying før jeg tar en varm dusj som myker opp musklene enda litt til. Foreløpig har jeg ikke begynt å dele opp treninga mi i «arm-dag» og «bein-dag» og såntno, men etterhvert blir det kanskje mer av det. Vi får se. Hvis jeg føler jeg vil ha litt ekstra futt i for eksempel beina en dag, så kjører jeg bare noen ekstra sets med beinøvelser i løpet av økta. Easy!

Forøvrig, her er en grei oversikt over øvelser man kan gjøre hjemme med treningsstrikk.

Det er veldig moro å trene styrke, har jeg funnet ut. Spesielt fordi man kjenner at man har gjort noe nesten med én gang.

Og her har vi et bilde av meg tatt i går. Dette er utgangspunktet.
Utgangspunkt
… et visst forbedringspotensiale der, altså…

Legg igjen en kommentar